Chuang-Tzu por Fung Yu-Lan

Fung Yu-Lan, também conhecido como Feng Yulan, foi um dos maiores estudiosos de filosofia chinesa do século XX. Seu livro mais conhecido é A History of Chinese Philosophy (1934), que foi traduzido para o inglês por Derk Bodde e publicado em dois volumes pela Universidade de Princeton. É possível encontrar online um resumo dessa obra (A Short History Of Chinese Philosophy) que, segundo o autor, serve como “uma introdução ao estudo da filosofia chinesa”. Também estão disponíveis na rede uma obra posterior, The Spirit Of Chinese Philosophy, escrito durante a segunda guerra sino-japonesa, e alguns textos menores de Fung Yu-Lan.

Chuang-Tzu, também conhecido como Zhuangzi, é o maior filósofo taoísta depois de Lao-Tsé (Laozi). Todos o conhecem, mesmo que nunca tenham ouvido seu nome; dele é a célebre narrativa sobre o homem que sonhava ser uma borboleta.

Em 1933, Fung Yu-Lan escreveu um livro chamado “Chuang-Tzu: a new selected translation with an exposition of the philosophy of Kuo Hsiang“, onde traduz para o inglês os sete primeiros capítulos (the inner chapters) do livro de Chuang-Tzu e os “Comentários” de Kuo Hsiang.

O trecho reproduzido abaixo foi retirado do estudo introdutório que Fung Yu-Lan escreveu para esse livro. Logo depois há um atalho para download do livro completo pesquisável (OCR).

NOTA: Se você não domina o idioma inglês, recomendo o belo livro “A via de Chuang-Tzu”, de Thomas Merton (Editora Vozes), que pode ser encontrado facilmente em sebos.

“Before discussing Taoism in detail, it is better for us to get familiar first with its general viewpoint. William James divided philosophers according to their temperament into two classes—the “tough-minded” and the “tender-minded.” The “tough-minded” philosophers reduced mind to matter, the “higher” to the “lower”; according to them, the world is materialistic (at least nonspiritualistic), mechanistic, and deterministic. Man is alien to the world, in which there is no God, no immortality, no freedom. On the other hand, the “tender-minded” philosophers reduced matter to mind, the “lower” to the “higher.” According to them, the world is spiritualistic, in which there is God, immortality, and freedom; and man, though insignificant he may appear to be, is inwardly connected with the whole. These are really the two points of view to see . the world. Science takes the one point of view, religion, the other; the one is more congenial to intellect, the other, to feeling. Because the two viewpoints are different, science and religion are always in conflict. And how to reconcile this conflict has become a problem in philosophy.

In the history of philosophy, generally speaking, there were mainly two ways to reconcile these two points of view. Some philosophers (Kant, for instance) said that science is valid only in the phenomenal world; beyond the phenomenal, there is the noumenal world, which is not governed by the laws of science, and is the place for God, immortality, and freedom. James, Bergson, generally speaking, both took this view. We may call it the pragmatic (in the broad sense of the word) point of view. Other philosophers (Spinoza, for instance) fully accepted the naturalistic conception of the universe, but in their system, by a peculiar combination, there is still place for God, immortality, and freedom; man is still one with the universe, if only he can “see things under the form of eternity.” The so-called new realism in contemporary philosophy seems also to take this view. We may call this the neorealistic point of view. As we shall see, Taoism also took this view. Some people said that Taoism is naturalistic and scientific, while others said that it is mystic and religious. In fact, it is both.

Among the Taoistic classics, Chuang Tzu’s book is not only instructive but also interesting. Chuang Tzu was not only a philosopher but also a poet. His philosophy is like that of Spinoza; his style is like that of Plato. He expounded the laborious, abstract principles of Spinoza with concrete illustrations and poetic expression. His genius is both philosophical and literary.”

 

PDF Download:
Fung Yu-Lan – Chuang-Tzu [OCR]

 

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